مهندسی و مدیریت ساخت

فعالیت علمی و پژوهشی مهندسی عمران و مدیریت ساخت و مباحث اجرایی و صنعتی سازی و ...

مهندسی و مدیریت ساخت

فعالیت علمی و پژوهشی مهندسی عمران و مدیریت ساخت و مباحث اجرایی و صنعتی سازی و ...

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تیر با جان سینوسی

🔵 تیر با جان سینوسی


جهت افزایش استحکام تیر، یکی از روشها موجدار کردن جان آن است. این کار باعث می شود تا کمانش جان بصورت موضعی در قسمتهای مسطح موج اتفاق افتد و در نتیجه افزایش در مقاومت نهایی کمانشی جان ایجاد گردد. همچنین باعث کاهش سختی محوری آن شده که در نتیجه اثر عوامل ایجاد کننده کرنش محوری جان نظیر نیروهای محوری ناشی از خمش، تغییرات دما، خزش و جمع شدگی در جان تیر کاهش یابد. علاوه بر این، اثرات ناشی از خطاهای ساخت در افزایش تنشهای محوری کم رنگ تر می گردد. 


کاربردها: 

سازه های صنعتی، سازه های فولادی، سازه های سبک، سازه های ساختمانی، سوله، پل، تیر، خرپا، دکل، جرثقیل، حاملهای بارکش افقی و عمودی، ستون.


ملاحظات فنی:


الف – در تیرهای با جان موجدار وظیفه تحمل تنشهای خمشی بطور کامل با بالها است و وظیفه تحمل برش با جان تیر است. به عبارت دیگر هیچ اندر کنشی بین برش و خمش درنظر گرفته نمی شود و در نتیجه ظرفیت خمشی این تیرها برابر با ممان پلاستیک بال است.

 

ب- تحت بارهای جانبی وارد شده به بال دو سازوکار لهیدگی برای جان وجود دارد. یا اینکه بال به سمت جان کمانه کرده و بدون درنظرگرفتن جان تا حد جاری شدن بال پیش میرود و یا اینکه جان درمحل زیر بال در اثر خمش بال درجهت قایم جاری می شود. در هر دو ساز و کار، مقدار بار نهایی به دقت اثر بار و پارامترهای موج بستگی دارد. افزایش ارتفاع مقطع باعث افزایش ظرفیت برشی تیر می شود، درحالیکه در مقاومت لهیدگی در مقابل بارهای جانبی بی تاثیر است.


پ- بطورکلی تیرورقهای با زاویه موج بیشتر و جان و بال ضخیمتر، مقاومت نهایی بیشتری در لهیدگی و برش از خود نشان می دهند.

 

ت- کمانش موضعی بال تحت فشار در عرضی بیشتر از نصف بال اتفاق می افتد. مشاهدات انجام شده، زاویه موج را به عنوان اصلیترین پارامتر در تعیین عرض موثر بال معرفی می کند.


ث- بررسی اثر پارامترهای موج سینوسی بر روی مقاومت نهایی تیرهای با جان تماماً موجدار بیانگر افزایش 1/5 تا 2 برابری در مقاومت کمانشی این تیرها است.🔽🔽🔽

مدیریت منابع آب

دارم به این فکر میکنم که آیا ایندگان ما میدونن درخت چیه؟؟میدونن طبیعت چیه ؟و خیلی چیز های طبیعی که روز به روز داریم از بین میبریمشون.

با وجود این سیستم مصارف آب در کشور در حال حاظر شنیدم که در بعضی از استان ها روزانه یک ساعت آب شرب قابل استفاده داریم 

به نتیجه این عمل فکر کردیم؟؟به نظرتون چی میخواد بشه؟؟؟

بهتر نیست بجای درست کردن جامعه از خودمون شروع کنیم؟و شعار ندیم و بفکر باشیم

یه مثال قدیمی هست که میگه مرگ خوبه ولی برای همسایه

اما ما داریم کاری میکنیم.....

مهندسین عزیز ، بهتر است برای زندگی ها مثل کارها برنامه ریزی کنیم و هدفمند پیش بریم جامعه نیازمند افکار مثبت هست و افعال مثبت نه شعار 

با تشکر از شما بزرگواران و وقتتون



رفع ابهامات ابلاغیه "قانون اصلاحیه ماده 101 قانون شهرداریها"


1-عبارت"اراضی" در صدر ماده واحده اصلاح ماده 101 قانون شهرداری صرفا شامل اراضی با کاربری مسکونی است یا سایر کاربریها که شرایط قانونی تفکیک برای آنها مهیا است را نیز شامل می شود؟


منظور از اراضی در متن ماده واحده ، کلیه اراضی واقع در محدوده و حریم شهر با هر نوع کاربری را شامل می گردد که با رعایت مفاد این قانون و قوانین و مقررات موضوع تبصره (1) ذیل آن، ضوابط طرحهای توسعه شهری و رعایت حد نصاب های کاربری های مختلف ، قابل تفکیک و افراز است.


2-آیا منظور از اراضی صرفا زمینهای فاقد ابنیه و مستحدثات است؟


منظور از عبارت"اراضی" در این قانون،کلیه زمینها اعم از دارای مستحدثات یا فاقد مستحدثات می باشد.


3-تفکیک و اخذ سرانه های مربوط به اراضی دولتی موضوع تبصره (2) ماده واحده اصلاحی (101) قانون شهرداری چگونه انجام می گیرد؟


وفق تبصره (1) ماده (11) قانون زمین شهری، صرفا تطبیق نقشه های تفکیکی و شهرسازی اراضی دولتی با طرحهای جامع ،هادی و تفضیلی و تصویب آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و سطوح معابر و قدر السهم شهرداری مربوط به سرانه فضای عمومی و خدماتی باید در هنگام تفکیک یا افراز وصول شود و از این حیث اراضی دولتی مستثنی نمی باشد.


4-آیا املاک و اراضی که توسط دستگاههای دولتی (از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و ...) تفکیک می شوند ،مشمول سرانه های موضوع تبصره (3) ماده واحده قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری می باشند؟


هرگونه تفکیک یا افراز اراضی در محدوده و حریم شهرها ، صرف نظر از نوع مالکیت (دولتی و غیردولتی) مشمول مفاد قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری می باشد.


5-با توجه به تبصره (3) این قدرالسهم شهرداری از اراضی مورد تفکیک و افراز چقدر می باشد. آیا شهرداریها می توانند با درنظرگرفتن طرحهای توسعه شهری و موقعیت ملک ، چنانچه هیچ بخشی اززمین در مسیر احداث معبر قرار نگیرد ، از مالک سرانه معابر را اخذ نمایند؟


شهرداری وفق تبصره مذکور جهت تامین سرانه فضای عمومی و خدماتی باید 25 درصد از مساحت کل پلاک در حال تفکیک یا افراز را کسر و از 75% باقیمانده نیز 25% را بابت تامین شوارع و معابر عمومی شهر دریافت نماید که در مجموع قدرالسهم شهرداری از کل پلاک مفروض، 43.75% از کل مساحت پلاک خواهد شد.


6-آیا مالکین آن دسته از اراضی که دارای مالکیت مشاعی و اسناد متعدد می باشند، موظف به اجرای تبصره 3 ماده واحده قانون و واگذاری قدرالسهم شهرداری می باشند؟


با توجه به تصریح قانونگذار در صدر تبصره 3 ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری اراضی دارای سند شش دانگ حتی با وجود مالکین متعدد یا مالکیت مشاع مشمول مفاد این قانون می باشند.


7-تکلیف اراضی با مساحت کمتر از 500 مترمربع چیست؟


ملاک دریافت سرانه فضای عمومی و خدماتی مساحت بیش از 500 مترمربع می باشد. لذا اراضی با مساحت کمتر از آن مشمول مفاد تبصره 3 این قانون نیستند.


8-عمل تفکیک و افراز در اراضی که بر اساس طرحهای توسعه شهری به کاربری های آموزشی بهداشتی و... اختصاص یافته است ، به چه صورت انجام می گیرد؟


چنانچه مالک متقاضی تفکیک املاک مذکور وفق کاربری مصوب طرحهای توسعه شهری باشد، با رعایت حد نصاب تفکیک برای کاربری مصوب، مطابق ضوابط و مقررات مربوطه ، تفکیک اراضی مربوطه بلامانع است.


9-آن قسمت از اراضی با مساحت بیش از 500 مترمربع که قبلا طرح تفکیک نسبت به آن اجرا و سطوح معابر از آنها کسر گردیده است آیا مشمول ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری می باشند؟


چنانچه تقاضای تفکیک یا افراز برای زمینی مطرح گردد که قبلا طرح تفکیکی نسبت به آن اجرا شده است در صورتیکه قطعات تفکیک شده قبلی بیش از 500 مترمربع مساحت و دارای سند شش دانگ باشند ،مشمول این قانون خواهند بود.


10-با توجه به ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ،آیا علاوه بر سرانه های موضوع تبصره (3) ماده واحده، عوارض تفکیک نیز در قالب عوارض محلی به این اراضی تعلق می گیرد؟ پس از واگذاری سرانه های موضوع تبصره(3) ماده واحده از سوی مالک یا مالکین، اخذ هرگونه عوارض از اراضی با مساحت بیش از 500 مترمربع به منظور تفکیک ،ممنوع بوده و وجاهت قانونی ندارد.


11- آیا اراضی وقفی مشمول تبصره (4) ماده واحده واحده این قانون می شوند یا خیر؟


با توجه به نظریه شماره 44599/30/90 شورای محترم نگهبان (تصویر پیوست) تسری تبصره (4) این قانون به موقوفات خاص خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. در هر صورت اجرای ضوابط و مقررات طرحهای توسعه شهری برای این گونه ارضی الزامی است.


12-در مورد دریافت وجه معادل قدرالسهم شهرداری (موضوع تبصره 3 ماده واحده) آیا نظر یک نفر کارشناس که از طرف شهرداری تعیین می شود کافی است یا وفق تبصره(1) ماده واحده قانون نحوه تقسیم ابنیه،املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها مصوب 25/8/1370 ، نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری الزام دارد؟


وفق تبصره(3) قانون مذکور قیمت روز زمین ، طبق نظر یک نفر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.


 


رفع ابهامات ابلاغیه "قانون اصلاحیه ماده 101 قانون شهرداریها"


1-عبارت"اراضی" در صدر ماده واحده اصلاح ماده 101 قانون شهرداری صرفا شامل اراضی با کاربری مسکونی است یا سایر کاربریها که شرایط قانونی تفکیک برای آنها مهیا است را نیز شامل می شود؟


منظور از اراضی در متن ماده واحده ، کلیه اراضی واقع در محدوده و حریم شهر با هر نوع کاربری را شامل می گردد که با رعایت مفاد این قانون و قوانین و مقررات موضوع تبصره (1) ذیل آن، ضوابط طرحهای توسعه شهری و رعایت حد نصاب های کاربری های مختلف ، قابل تفکیک و افراز است.


2-آیا منظور از اراضی صرفا زمینهای فاقد ابنیه و مستحدثات است؟


منظور از عبارت"اراضی" در این قانون،کلیه زمینها اعم از دارای مستحدثات یا فاقد مستحدثات می باشد.


3-تفکیک و اخذ سرانه های مربوط به اراضی دولتی موضوع تبصره (2) ماده واحده اصلاحی (101) قانون شهرداری چگونه انجام می گیرد؟


وفق تبصره (1) ماده (11) قانون زمین شهری، صرفا تطبیق نقشه های تفکیکی و شهرسازی اراضی دولتی با طرحهای جامع ،هادی و تفضیلی و تصویب آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و سطوح معابر و قدر السهم شهرداری مربوط به سرانه فضای عمومی و خدماتی باید در هنگام تفکیک یا افراز وصول شود و از این حیث اراضی دولتی مستثنی نمی باشد.


4-آیا املاک و اراضی که توسط دستگاههای دولتی (از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و ...) تفکیک می شوند ،مشمول سرانه های موضوع تبصره (3) ماده واحده قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری می باشند؟


هرگونه تفکیک یا افراز اراضی در محدوده و حریم شهرها ، صرف نظر از نوع مالکیت (دولتی و غیردولتی) مشمول مفاد قانون اصلاح ماده 101 قانون شهرداری می باشد.


5-با توجه به تبصره (3) این قدرالسهم شهرداری از اراضی مورد تفکیک و افراز چقدر می باشد. آیا شهرداریها می توانند با درنظرگرفتن طرحهای توسعه شهری و موقعیت ملک ، چنانچه هیچ بخشی اززمین در مسیر احداث معبر قرار نگیرد ، از مالک سرانه معابر را اخذ نمایند؟


شهرداری وفق تبصره مذکور جهت تامین سرانه فضای عمومی و خدماتی باید 25 درصد از مساحت کل پلاک در حال تفکیک یا افراز را کسر و از 75% باقیمانده نیز 25% را بابت تامین شوارع و معابر عمومی شهر دریافت نماید که در مجموع قدرالسهم شهرداری از کل پلاک مفروض، 43.75% از کل مساحت پلاک خواهد شد.


6-آیا مالکین آن دسته از اراضی که دارای مالکیت مشاعی و اسناد متعدد می باشند، موظف به اجرای تبصره 3 ماده واحده قانون و واگذاری قدرالسهم شهرداری می باشند؟


با توجه به تصریح قانونگذار در صدر تبصره 3 ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری اراضی دارای سند شش دانگ حتی با وجود مالکین متعدد یا مالکیت مشاع مشمول مفاد این قانون می باشند.


7-تکلیف اراضی با مساحت کمتر از 500 مترمربع چیست؟


ملاک دریافت سرانه فضای عمومی و خدماتی مساحت بیش از 500 مترمربع می باشد. لذا اراضی با مساحت کمتر از آن مشمول مفاد تبصره 3 این قانون نیستند.


8-عمل تفکیک و افراز در اراضی که بر اساس طرحهای توسعه شهری به کاربری های آموزشی بهداشتی و... اختصاص یافته است ، به چه صورت انجام می گیرد؟


چنانچه مالک متقاضی تفکیک املاک مذکور وفق کاربری مصوب طرحهای توسعه شهری باشد، با رعایت حد نصاب تفکیک برای کاربری مصوب، مطابق ضوابط و مقررات مربوطه ، تفکیک اراضی مربوطه بلامانع است.


9-آن قسمت از اراضی با مساحت بیش از 500 مترمربع که قبلا طرح تفکیک نسبت به آن اجرا و سطوح معابر از آنها کسر گردیده است آیا مشمول ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری می باشند؟


چنانچه تقاضای تفکیک یا افراز برای زمینی مطرح گردد که قبلا طرح تفکیکی نسبت به آن اجرا شده است در صورتیکه قطعات تفکیک شده قبلی بیش از 500 مترمربع مساحت و دارای سند شش دانگ باشند ،مشمول این قانون خواهند بود.


10-با توجه به ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ،آیا علاوه بر سرانه های موضوع تبصره (3) ماده واحده، عوارض تفکیک نیز در قالب عوارض محلی به این اراضی تعلق می گیرد؟ پس از واگذاری سرانه های موضوع تبصره(3) ماده واحده از سوی مالک یا مالکین، اخذ هرگونه عوارض از اراضی با مساحت بیش از 500 مترمربع به منظور تفکیک ،ممنوع بوده و وجاهت قانونی ندارد.


11- آیا اراضی وقفی مشمول تبصره (4) ماده واحده واحده این قانون می شوند یا خیر؟


با توجه به نظریه شماره 44599/30/90 شورای محترم نگهبان (تصویر پیوست) تسری تبصره (4) این قانون به موقوفات خاص خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. در هر صورت اجرای ضوابط و مقررات طرحهای توسعه شهری برای این گونه ارضی الزامی است.


12-در مورد دریافت وجه معادل قدرالسهم شهرداری (موضوع تبصره 3 ماده واحده) آیا نظر یک نفر کارشناس که از طرف شهرداری تعیین می شود کافی است یا وفق تبصره(1) ماده واحده قانون نحوه تقسیم ابنیه،املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها مصوب 25/8/1370 ، نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری الزام دارد؟


وفق تبصره(3) قانون مذکور قیمت روز زمین ، طبق نظر یک نفر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.


 

سیستم ساختمان لوله ای

در طرح سازه های بلند اخیرا ایده جدیدی ارائه شده است که موسوم به سیستم لوله ای می باشد. در حال حاضر در چهار مورد از پنج ساختمانی که بلندترین ساختمان های دنیا می باشند از این روش استفاده شده است. این ساختمان ها عبارتند از، ساختمان هنکاک برج سیرز و ساختمان استاندارد اویل در شیکاگوو ساختمان مرکز تجارت دنیا در نیویورک . بازده سازه ای سیستم های لوله ای به قدری زیاد می باشدکه در اکثر موارد مقدار مصالح سازه ای مصرف شده برای هر فوت مربع کف (یا سقف) قابل مقایسه با مقدار مصالح مصرف شده در ساختمان های قابی متداول به ارتفاع نصف می باشد. 


در طرح لوله ای فرض می شود که عناصر سازه ای پیرامونی ساختمان در مقابل بارهای جانبی همچون یک تیر با مقطع صندوقی (جعبه ای) تو خالی که از زمین طره شده است عمل کند. چون دیوارهای خارجی تمام یا بیشتر بار جانبی را تحمل می کنند، مهار بندی های قطری یا دیوارهای برشی داخلی پر هزینه حذف می گردند. 


دیوارهای لوله از ستون هایی تشکیل می شوند که به فواصل کم در مجاورت یکدیگر در اطراف محیط ساختمان قرار می گیرند و به یکدیگر با تیرهای با عمق زیاد که در بالا و پایین آنها سوراخ های پنجره قرار دارند متصل می شوند. این سازه نمایی همچون دیواری با سوراخ های متعدد به نظر می رسد. سختی دیوار نما را می توان با افزودن مهار بندی های مورب (قطری) که اثر خر پا مانند ایجاد می کنند زیاد تر نمود. صلبیت لوله چنان زیاد است که در مقابل بارهای جانبی به صورت یک تیر طره ای عمل می کند. لوله خارجی می تواند به تنهایی تمام بارهای جانبی را تحمل کند یا اینکه با افزودن نوعی مهار بندی داخلی می توان لوله را بیشتر تقویت نمود و سخت تر کرد. 


در زیر کار بردهای مختلف سیستم لوله ای که تا امروزه به کار رفته اند بررسی می گردند. این بخش به موضوع های زیر تقسیم می شود: 


سازه لوله توخالی در ساخت برجلوله قابیلوله خر پایی شامل :لوله خرپایی مرکب از ستون و عناصر قطریلوله خر پایی مشبک

برج با سازه لوله با مهار بندی داخلیلوله با دیوارهای برشی موازیلوله در لولهلوله اصلاح شده شامل:لوله قابی توأم با قاب های صلبلوله در نیم لولهلوله های دسته شده

نکاتی از تحلیل پی دلتا

نکاتی از تحلیل پی دلتا



در سازه های بتنی که با نرم افزار Etabs تحلیل و طراحی میشوند حتما باید اثرات پی دلتا در نطر گرفته شود زیرا پیش فرض طراحی برنامه بر این مبنا استوار است.برای انجام تحلیل پی دلتا دو روش در Etabs وجود دارد:

روش اول روش مبتنی بر جرم محاسبه شده و در روش دوم انجام تحلیل غیر خطی هندسی و ضرائب افزایش لنگر مورد تائید قرار گرفته است. توصیه آیین نامه(ACI) اینست از روش دوم استفاده شود.

در روش مبتنی بر جرم محاسبه شده(که در پیوست ۵-۲۸۰۰ به آن اشاره شده است) برنامه با بدست آوردن جابجایی نسبی طبقات،لنگر حاصل از بارهای ثقلی که در اثر تغییر مکان نسبی جانبی بوجود می آید تعیین میکند.که این لنگر باعث تشدید جابجایی های جانبی و دیگر پاسخ های سازه میشود.که در این حالت طبق توصیه ۲۸۰۰ میبایست شاخص پایداری محاسبه شود که از مقدار حداکثر آن ۱٫۲۵/R کمتر شود .چنانچه در یک سازه ،این مقدار شاخص پایداری بیشتر شود میبایست در طراحی ان تجدید نظر شود.همچنین اگرشاخص پایداری سازه از ۰٫۱ کمتر باشد میتوان از اثرات پی دلتا صرفنظر کرد. متاسفانه در صورت استفاده از روش مبتنی بر جرم امکان بزرگنمایی ۰٫۷R در جابجایی ها بصورت مستقیم وجود ندارد ومیبایست از روشی غیر مستقیم و کمی سخت این تغییرات اعمال شود.

اما در روش دوم ماتریس سختی موسوم به ماتریس سختی هندسی در اثر فشار موجود در ستون ها مبتنی بر یک روند تکراری سعی و خطا کاهش یافته و لنگر حاصل از بار جانبی Ms بدست می آید.توصیه میشود در قاب خمشی و حتی با وجود دیوار برشی از این روش استفاده شود.

برنامه در یک روند تکراری برای همگرا کردن تغییر مکان های حاصل از بار جانبی ، ماتریس سختی ستون های فشاری را اصلاح میکند(کاهش سختی).و در هر مرحله از تحلیل، همگرایی تحلیل را با کنترل جابجایی بررسی می کند.معمولا در سازه های عادی با تعدادی کمتر از ۵ بار تکرار(maximum iterations ) همگرا می شود. در برنامه Etabs الگوریتم های طراحی بر مبنای انجام تحلیل پی دلتا تهیه شده اند.

در آیین نامه ACI طبق بند ۱۰٫۱۳٫۶ ترکیب بار ثقلی ۱٫۴D+1.7L میبایست استفاده شود. و لنگر حاصل از بارهای ثقلی Mb تعیین میگردد..ضمن اینکه اثرات ضریب ترک خوردگی و کاهش لنگر لختی نیز باید طبق آیین نامه لحاظ گردد.

علاوه بر بارهای جانبی بارهای ثقلی نیز روی تغییر شکل جانبی اثرات ثانویه ایجاد میکنند درحالیکه Etabs تحلیل پی دلتا برای بارهای ثقلی انجام نمیدهد، اما درعوض ضریب افزایش لنگر مربوط به بارهای ثقلی را محاسبه میکند. بنابراین میتوان لنگر نهایی حاصل از اثرات ثانویه تغییر شکل را اینطور بیان نمود :

M=Mb+Ms که در این رابطه ضریب افزایش لنگر بار جانبی ۱ منظور میگردد تا توسط Etabs این اثر محاسبه و اثر داده شود.

– اثرات پی دلتا باعث افزایش لنگر واژگونی و کاهش ضریب اطمینان در برابر واژگونی می شود.

– از آنجا که طراحی ساز ه های بتنی در Etabs با این فرض که تحلیل پی دلتا صورت گرفته انجام میشود ، لذا هنگام طراحی سازه های بتنی با Etabs اجباری می باشد.مگر آنکه کاربر اثرات ثانویه نیروی محوری ستون ها را بروش دیگری مدنظر قرار دهد.

البته در این میان نظریات بسیاردرارتباط با تعریف ترکیب بار پی دلتا آمده برای مثال ترکیبات زیرکه دومی در منوال Etabs به آن اشاره شده:

Load Combination : 1.2 D + L

Load Combination : 1.2 D + 0.5 L

ولی آنچه در ۲۸۰۰ برای ترکیب بار پی دلتا اشاره شده همان ترکیب بار حالت بهره برداری D+L میباشد.

بنابراین با این توضیحات انتخاب ترکیب بار صحیح از میان مباحث مطرح شده پی دلتا به خواننده واگذار میشود!

– طبق بند ۲-۴-۱۳ آیین نامه۲۸۰۰ تغییر مکان نسبی طبقه تقسیم بر ارتفاع چنانچه بیش از ۰٫۰۲/R باشد تحلیل پی دلتا اجباریست.

– در سازه های فولادی که با روش تنش مجاز تحلیل و طراحی میگردند نیازی به درنظر گرفتن اثر پی دلتا نیست .فقط لازم است در محاسبه کنترل جابجایی اثر پی دلتا را لحاظ کنیم که البته نتایج آن در این حالت چندان اختلافی با قبل ندارد.ترکیب بار پی دلتا برای کنترل جابجایی ها در سازه فولادی، همان ترکیب بار بهره برداری یعنی D+L خواهد بود.

نحوه اجرای چاه ارت

سالهای قبل از زغال و نمک برای چاه ارت استفاده می‌شد ولی پس از مدتی در اثر تماس نمک با مس صفحه مسی سولفاته می‌شد و عملاً چاه ارت از کار می‌افتاد ولی در حال حاضر یک حلقه چاه به عمق بین 5 ال 10 متر حفر می‌گردد که بستگی به جنس خاک و رطوبت زمین داردو یک صفحه مسی به ابعاد ۷۰*۷۰ سانتیمتر و با ضخامت ۵ میلیمتر که به یک سیم مسی معمولاً نمره 70 از طریق جوش و بست اتصال می‌یابد و از ماده‌ای بنام بنتونیت یا سوپر اکتیو بنتونیت استفاده می‌گردد این ماده را بهمراه ۱۰۰۰ لیتر آب بصورت دوغاب در آورده و درون چاه می‌ریزیم در بین کار صفحه مسی را بصورت عمودی و در وسط چاه قرار می‌دهیم و الباقی دوغاب را می‌ریزیم سپس خاک را سرند کرده داخل چاه می‌ریزیم . یک تابلو تست برای ارت بالای چاه ارت قرار می دهیم و سیم ارت به شین ارت داخل تابلو وصل می گردد و از طریق سیم کلیه بدنه دستگاهها شامل الکتروموتور بدنه لوازم آشپزخانه هر آنچه را که به برق وصل شده و قابلیت تماس با انسان را دارد به این شمش مسی وصل می‌کنیم . برای چاه صاعقه گیر نیز می توان یک چاه مشابه همین چاه ولی مجزا از این چاه با فاصله 2 برابر عمق چاه اجرا نمود و در بلندترین نقطه ساختمان یک میله برقگیر نصب می‌کنیم و آنرا نیز به تابلو چاه ارت وصل می‌کنیم.


نتیجه: اگر صاعقه به ساختمان بزند از طریق این میله به زمین منتقل می‌شود. اگر سیم لخت شده و به بدنه فریزر ماشین لباسشویی و غیره وصل شود قبل از اینکه برای انسان خطری ایجاد کند به زمین منتقل می‌شود و خلاصه با ایجاد سیستم زمینی کردن خطر برق گرفتگی از بین می‌رود ضمناً در دو شاخه‌های جدید و پریزها جدید بجز سیم نول و فاز یک سیم دیگر وجود دارد و آن همین سیم ارت است.


در اثر برخورد صاعقه به ساختمانی که سیستم ارتینگ ندارد معمولاً کامپیوتر تاسیسات ساختمان و غیره آسیب می‌بینند.

بازتاب اختراع جوان ایرانی- سوئدی در رسانه‌های جهان


شهروند-به گزارش رسانه‌های سوئدی و بین‌المللی، ازجمله شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا و «یورو نیوز» اروپا، مهرداد محجوبی، طراح صنعتی جوان و فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی «لوند» در جنوب سوئد که تنها ۲۶ سال دارد، موفق به اختراع یک تکنولوژی انقلابی شده است که آب دوش مصرفی را به صورت آن واحد مورد تصفیه قرار می‌دهد به صورتی که می‌توان تنها با ۵ لیتر آب به صورت نامحدود دوش گرفت. با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، میزان آب مورد استفاده در هر دوش از ۷۵ لیتر به ۵ لیتر کاهش داده می‌شود که به منزله انقلابی در صرفه جویی آب و انرژی محسوب می‌شود.


این جوان ایرانی درمورد اختراعش که رسما نزد اداره ثبت اختراعات و اکتشافات سوئد و اتحادیه اروپا به نام او به ثبت رسیده است به رسانه‌ها می‌گوید: آب، یکی از مهم‌ترین منابع ما است که به طرز صحیحی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ایده را با توجه به روشی که فضانوردان در فضا از آن استفاده می‌کنند، طراحی کردم. تکنولوژی که من از آن استفاده می‌کنم، مشابه چیزی است که در سفرهای فضایی سازمان فضایی ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک من همین امکان را در کره زمین ارایه می‌کند و می‌تواند در همه جای دنیا که با کمبود آب مواجه است، مورد استفاده قرار گیرد.


با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، علاوه بر صرفه جویی شگفت انگیز در مصرف آب، میزان قابل توجهی انرژی (۸۰ درصد) نیز صرفه جویی می‌شود، چراکه آب گرمی که در دوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و وارد سوراخ فاضلاب می‌شود با استفاده از اختراع این مخترع در آن واحد مورد تصفیه مجدد قرار می‌گیرد و درحالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و قابل استفاده مجدد می‌شود. تکنیک تصفیه این اختراع به حدی سریع است که آب مصرف شده پس از تصفیه کماکان گرم است. همچنین فشار آب این دوش به واسطه پمپی که در سیستم تعبیه شده است از یک دوش معمولی هم قوی تر و یکنواخت تر است. این مخترع نام (Shower Of The Future) یا «دوش آینده» را بر اختراع خود نهاده است.


بخش اقتصادی روزنامه سوئدی معتبر «سونسکا داگبلادت» می‌نویسد که سرمایه گذاران سوئدی جهت م.شارکت در ایده این جوان ایرانی که گمان زده می‌شود با توجه به بحران آب موجود در جهان تبدیل به یک ماشین سودآوری کلان می‌شود در مقابل شرکت تازه تأسیس وی تحت عنوان «اوربیتال سیستمز» صف کشیده اند. مهرداد محجوبی قبلا نیز برنده معتبرترین جایزه نوآوری سوئد تحت عنوان Skapa utvecklingsstipendium به مبلغ ۵۰ هزار کرون شده است.

https://showerofthefuture.com/

نکات ایمنی برای مهندسین در تخریب

 

مهندسین عزیز  لطفا قبل از تخریب منزل و خاک برداری اقدام به تخلیه چاه فاضلاب نمایید و سپس انرا با بتن عیار 200 تا 250 پر کنید و حتما موقعیت انرا بر روی پلان سوار کنید تا زیر یکی از ستونها قرار نگیرد در غیر اینصورت یا پلان را جابجا کنید و موقعیت ستون را تغیر دهید و یا عیار بتن پر کردن چاه را به 300 افزایش دهید ، مشکل اصلی انجاست که در هنگام تخریب ساختمانهای قدیمی چاه گم میشود و پیدا کردن ان بسیار دشوار میشود و یا در زمان خاک برداری خاک و نخاله ها باعث میشود سر چاه به صورت کاذب بسته شود و پیدا نشود و اگر هم پیدا شود خالی کردن سر چاه کار بسیار خطرناک و دشواری است پس قبل از همه این اتفاقات حتما چاه را تخلیه و نهایتا با ملات باتارد و شفته اهک پر کنید، بالغ بر 20 پرونده از مهندسین عزیز در دادگاه برای همین موضوع در جریان هست

بررسی درز های سازه ای از نظر مبحث ششم مقررات ملی ساختمان:

برای حذف و یا کاهش خسارت و خرابی ناشی از ضربه ساختمانهای مجاور به یکدیگر،ساختمانهای با ارتفاع بیش از هشت متر و یا بلندتر از دو طبقه از تراز پایه باید با پیش بینی درز انقطاع از یکدیگر جدا شده و یا با فاصله ای حداقل از مرز مشترک با زمین های مجاور ساخته گشوند.

 

 

۶-۷-۱-۳-۴

 

 

عرض درز انقطاع در هر طبقه باید حداقل برابر  با یک صدم ارتفاع ان طبقه از روی تراز پایه در نظر گرفته شود.برای تامین این منظور ،میتوان فاصله هر طبقه ساختمان از مرز زمین مجاور را حداقل برابر با پنج هزارم ارتفاع ان طبقه از روی تراز پایه در نظر گرفت.

در ساختمانهای با اهمیت <<خیلی زیاد>> و یا در سایر ساختمانهای با هشت طبقه و بیشتر،عرض درز انقطاع در هر طبقه نباید کمتر از حاصلضرب تغیر مکان جانبی نسبی طرح ان طبقه ضربدر ضریب رفتار  در نظر گرفته شود.هر یک از ساختمانهای مجاور یک دیگر ،ملزم به رعایت فاصله ای معادل حاصلضرب (۰.۵برابر ضریب رفتار) در تغیر مکان جانبی نسبی طرح ان ساختمان در هر طبقه میباشد.

فاصله درز انقطاع را می توان با مصالح کم مقاومت که در هنگام وقوع زلزله ،بر اثر بر خورد دو ساختمان به اسانی خرد میشود، به نحو مناسبی پر نمود که پس از زلزله به سادگی قابل جایگزین کردن و بهسازی باشد.

معرفی و فعالیت

مهندس مهران یحیوى

با مدرک کارشناسی در رشته مهندسی عمران-عمران

با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی  و مدیریت ساخت

مدیر عامل شرکت مهندسی راسپینا

عضو نظام مهندسی استان تهران

با توجه به نیاز جامعه نسبت به مدیریت ساخت و کمبود های جامعه بخصوص در زمینه ایمنی و روش ساخت و کنترل پروژه های در حال اجرا و متحمل شدن هزینه های بالا و عدم مدیریت صحیح پروژه های عمرانی در زمینه های فنی و اقتصادی بر آن شدیم که با نشر اطلاعات و همکاری با بزرگان خط مشی آینده سازه ها و فعالیت های عمرانی را سازماندهی کرده و برای میهن عزیزمان افتخار آفرین و مفید باشیم.

با تشکر مهران یحیوى