مهندسی و مدیریت ساخت

فعالیت علمی و پژوهشی مهندسی عمران و مدیریت ساخت و مباحث اجرایی و صنعتی سازی و ...

مهندسی و مدیریت ساخت

فعالیت علمی و پژوهشی مهندسی عمران و مدیریت ساخت و مباحث اجرایی و صنعتی سازی و ...

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

بیست توصیه انجمن معماران آمریکا در رابطه با دکوراسیون خانه : .گاهی برای تغییر، کافی است که یکی از دیوارها را رنگ کنید تا همه چیز عوض می شود. رنگ تمام دیوارها، هم گران است و هم وقت گیر. یکی از دیوارهای اصلی را با رنگی متفاوت رنگ کنید و نتیجه اش، دوست داشتنی است.


۲.اگر دیوارهای خانه تان سفید است به هنر احتیاج دارید. تابلوهای نقاشی با رنگ های تند که همنشین وسایل خانه تان هستند بهترین انتخاب است.


۳.کاغذ دیواری را در جایی که انتظارش را ندارید، استفاده کنید. مثلا اگر می خواهید حال و پذیرایی را از هم جدا کنید، یک کتابخانه بگذارید و کتاب ها را سمت هال بچینید و پشت کتابخانه را کاغذ دیواری بچسبانید تا سمت پذیرایی شما یک دیوار با پوشش کاغذ دیواری باشد.


۴.هیچ وقت مبلمان را به دیوار نچسبانید و فضاهای خالی باقیمانده را با کوسن های بزرگ یا گلدان و آباژور دکور کنید.


۵.از لوسترها و چراغ هایی با نور براق استفاده کنید. این نورها به درخشندگی خانه شما بی نهایت کمک می کنند.


۶.هیچ وقت فرش را به لبه های دیوار خانه نچسبانید. فرش، حداقل باید ۳ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد. بهترین حالت هم این است که مثلا برای اتاقی ۱۲ متری، یک فرش ۶ متری را وسط اتاق بیندازید و مبل ها دور آن چیده شود.


۷.نور زرد و سفید را با هم ترکیب کنید و هیچ وقت از نور تک رنگ استفاده نکنید.


۸.کف خانه را پارکت کنید، حتی وقتی سال های سال از آن استفاده کنید و به پولیش احتیاج داشته باشد، باز هم زیبا، شیک و جذاب است.


۹.مطمئن شوید همه وسایل خانه در کنار هم شبیه کلکسیونی هستند که شما را تعریف می کنند و به چشم مهمانان، دقیقا همان چیزهایی که انتظار داشتند در خانه شما ببینند.


۱۰.اگر وسیله تزیینی مثل مجسمه، شمع و... را باید برای خانه بخرید از سر وظیفه، این کار را نکنید. در مغازه ها به این وسایل کوچک نگاه کنید، از خودتان بپرسید که دوستش دارید و آیا خاطره ای برای شما زنده می کند یا نه.


۱۱.هراتاقی به یک رنگ سیاه احتیاج دارد. نه اینکه دیوارها را رنگ کنید یا مبل ها را با روکش سیاه انتخاب کنید، نه. یک جاشمعی کوچک با رنگ سیاه هم کافی است تا رنگ سیاه به مجموعه اضافه شود و جایش خالی نباشد.


1۲.در اتاقی که همه چیز یک رنگ است، خیلی زود حوصله تان سر می رود. مردم فکر می کنند که همیشه باید تنالیته رنگ را رعایت کنند و وسایل خانه شان یک رنگ باشد، اما اصلا این درست نیست. در هر اتاقی باید رنگ ها متنوع باشند و البته هماهنگی داشته باشند.


۱۳.هیچ وقت بالای آینه حمام و دستشویی، چراغ نصب نکنید. نور این چراغ باعث می شود روی صورتتان سایه بیفتد.


۱۴.حوله و ملحفه ها را سفید انتخاب کنید، سفید همیشه تمیزی و زیبایی می آورد.


1۵.همیشه یک مبل تکنفره یا یک صندلی متفاوت از باقی مبلمان را در اتاق نشیمن جای دهید. این تفاوت، اتاق را زیباتر می کند.


۱۶.اگر از این تلویزیون های فلت اسکرین دارید، مبل ها را طوری دور آن بچینید که به اندازه یک و نیم برابر طول تلویزیون، با آن فاصله داشته باشید و چشم ها اذیت نشود.


۱۷.مردم در چیدمان خانه به خودشان نگاه نمی کنند. یک بار دکوراتوری برای خانمی که چشم های آبی داشت، خانه ای با رنگ های بنفش دکور کرد. آن خانم، وسط خانه اش می درخشید. درنتیجه به خودتان در آینه نگاه کنید و ببینید در میان چه رنگ هایی، جذاب تر و دوست داشتنی تر هستید.


۱۸. ۱۵سانتی متر فاصله بین مبل و میز بهترین فاصله است.


۱۹.آینه را بین پنجره یا روی دیواری که نور بیرون پنجره مستقیم به آن می تابد، نصب نکنید. خانه برای زیبایی به هنر احتیاج دارد و آینه هنر نیست.


۲۰.تزییناتی که از گوشه های دیوار آویزان می شوند یا از گوشه ای از اپن آشپزخانه، دکور خانه را تکمیل می کند.

انواع قرار دادهای عمرانی

سه عامل اصلی درگیر در یک پروژه عمرانی عبارتند از: کارفرما، طراح و مجری که در کنار خود می‌توانند واحدهای مدیریت طرح یا پروژه و مدیریت ساخت را نیز به طور مجزا و یا تلفیقی از گروه‌های فوق داشته باشند. این عوامل می‌توانند به حالت‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با حذف یا ادغام بعضی واحدها در هم، روش‌های مختلف قراردادی شکل می‌گیرند.

1- روش تک عاملی ( امانی )

در این روش کارفرما خود رأساً عوامل اجرایی لازم اعم از نیروی انسانی، ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح ساختمانی را تهیه نموده و مدیریت اجرایی پروژه را نیز بر عهده دارد.

انتخاب این روش ممکن است به دلایل زیر باشد:

- کارفرما قسمت قابل توجهی از عوامل اجرایی را به صورت موجود در دست دارد و در نتیجه برای به کارگیری و استفاده از آنها این روش را انتخاب می‌نماید.

- کارفرما به دلایل دیگری تشخیص می‌دهد که اجرای امانی پروژه چه از نظر قیمت تمام شده و چه از نظر کیفیت کار به صرفه است. گاهاً‌ در بعضی از دستگاه‌های اجرایی به لحاظ نوع و ماهیت کار، تشکیلاتی برای اجرای امانی طرح‌ها به وجود می‌آید که تحت یک مدیریت مجزا و به صورت یک واحد مستقل لیکن زیر نظر مدیر مسئول دستگاه اجرایی نسبت به اجرای پروژه‌های محوله به صورت امانی اقدام می‌نماید.

از معایب عمده این روش عدم وجود انگیزه درشرکت‌های دولتی و مجموعه کارفرما است که در کشور ما عمدتاً‌ بدنة دولت می‌باشد و در نتیجه برخلاف انتظار، قیمت تمام شده این پروژه‌ها عموماً کمتر از حالت‌های دیگر نمی‌شود. همچنین سرعت کار افت می‌کند و اطمینانی از کیفیت بهتر در مراحل مختلف پروژه وجود ندارد. اصولاً می‌بایست اجرای کار امانی بین 10 تا 15 درصد از لحاظ قیمت ارزانتر تمام شود. مبلغی که به عنوان سود پیمانکار در روش امانی در نظر گرفته می‌شود. اما تجربه نشان داده که بجز در مواردی اندک کار امانی از کار پیمانی گرانتر تمام می‌شود.

از دیگر مشکلات این روش تراکم فعالیت‌های طراحی و اجرا و مدیریت مراحل مختلف در مجموعه کارفرماست. به همین دلیل این روش معمولاً در پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- روش سه عاملی ( پیمانی )

این روش همان روش سنتی ( سه بخشی ) اجرای پروژه‌های عمرانی می‌باشد. در این روش کارفرما طبق تشریفاتی به انتخاب گروه طراحی می‌پردازد و یک شرکت مشاور مرتبط با زمینه پروژه را به کار می‌گیرد تا تمامی مراحل طراحی را انجام دهد، سپس اقدام به انتخاب پیمانکار جهت اجرای کار می‌نماید. هم اکنون اکثر پروژه‌های کشور با این روش انجام می‌شود.

این روش بر حسب مراحل اجرای پروژه به دو بخش تقسیم می‌شود.

2-1- روش پیمانی کل :

در این روش قرارداد با یک پیمانکار جهت اجرای کامل پروژه منعقد می‌شود. هر چند خود پیمانکار مجاز به انتخاب پیمانکاران جزء می‌باشد.

2-2- روش پیمانی جزء:

در این روش کارفرما بنا به دلایلی پروژه را به زیر پروژه‌ها تقسیم نموده و هر قسمت را به یک پیمانکار مجزا واگذار می‌نماید.

  • پیامدهای اتخاذ از این روش:

- افزایش دخالت کارفرما در مرحله اجرای پروژه با هدف مدیریت بر هزینه و زمان پروژه.

- پیچیدگی قسمتهای مختلف پروژه و لزوم تفکیک قسمتهای مختلف کار و واگذاری هر یک به پیمانکار متخصص.

در مجموع مشخص بودن اجزاء پروژه در هنگام انتخاب پیمانکار در روش سه عاملی از جمله نقاط قوت این نوع قراردادهاست.

درحقیقت پیمانکار با شفافیت بیشتری ابعاد مختلف پروژه را بررسی می‌کند و شناخت دقیقی نسبت به پروژه خواهد داشت.

این در حالی است که از معایب این روش تفاوت در نوع نگرش طراح و مجری می‌باشد. مجری ( پیمانکار ) درگیر مسائل طراحی نمی‌باشد و از طرفی طراح ( مشاور ) نیز به مشکلات اجرا توجه نمی‌کند. عدم همسونگری این دو عامل، تامین اهداف پروژه و کارفرما را مورد تهدید قرار می‌دهد.

3-  روش امانی- پیمانی

در این روش کارفرما هر دو روش امانی و پیمانی راتوأماً به کار می‌گیرد یعنی قسمتی از کار را به روش امانی و قسمتی را به روش  پیمانی انجام می‌دهد. کارفرما پروژه را به زیر پروژه‌هایی تقسیم می‌کند و در قسمتهایی که خود توانایی لازم به لحاظ نیروی انسانی،‌ماشین آلات و ... را داراست، پروژه را به صورت امانی و در بقیه زیر پروژه ها به صورت پیمانی انجام می‌دهد.

 امروزه در پروژه های راهسازی تفکیک بخش روکش آسفالت از سایر بخش‌های عملیات خاکی، زیرسازی و ابنیه راه معمول است به نحوی که ساخت بدنه راه به صورت پیمانی واگذار می‌شود و روکش آسفالت توسط وزارت راه به صورت امانی انجام می‌گیرد.

4- روش مدیریت اجرا

 این روش به انواع مختلف قابل اجرا می‌باشد. در نوع اول می‌توان انجام کلیه فعالیت‌های پروژه اعم از طراحی و اجرا به هزینه کارفرما و با مدیریت عامل چهارم به نام مدیر اجرایی صورت گیرد. این قراردادها را در ایران بیشتر در بخش خصوصی می‌توان یافت به طوریکه کارفرمایان بخش خصوصی، ساخت بخشی از ابنیه و یا تاسیسات مورد نیاز را که فاقد دانش فنی مورد نیاز جهت طراحی و تجربه اجرایی جهت ساخت می‌باشند به مدیر اجرایی واگذار می‌کنند.

در نوع دوم مدیریت اجرا تنها در بخش اجرا دیده می‌شود و حضور مشاور در زمینه طراحی و نظارت همچنان باقی است .

نحوه برخورد قانون با این روش در قالب مصوبه مورخ 13/11/1361 هیئت وزیران و به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه می باشد.

در این مصوبه به سه شرط برای ارجاع کار به این روش در نظر گرفته شده است. نام این روش در این حالت پیمان مدیریت نام دارد. [ 3]

1- کارهای ناتمام که 85 درصد و یا بیشتر از مبلغ پیمان آن انجام شده

2- تاخیر به علت تخلفات پیمانکار منطبق با یک یا چند مورد از موارد مشخص شده در ماه 46 شرایط پیمان

3- اعلام مورد یا موارد تخلف پیمانکار به وی و تصمیم کارفرما مبنی بر ارجاع باقیمانده کار به این روش.

عامل تعیین شده در ازای مدیریت فنی، اجرایی، مالی و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای باقیمانده، حق الزحمه مقطوعی دریافت می‌نماید که طبق شرایط خصوصی پیمان مدیریت به او پرداخت می‌شود. مقطوع بودن حق‌الزحمه که بر اساس درصدی از صورت وضعیت تعیین می شود جهت کنترل بر روند هزینه‌هایی است که عامل در پروژه انجام می‌دهد.

مبنای تعیین حداکثر هزینه اجرای کارهای باقیمانده آخرین فهرست بهای پایه سال انتخاب عامل به اضافه ضرایب مربوطه و به اضافه تا بیست درصد به عنوان صعوبت نیمه‌کاره بودن پروژه است که رقم قطعی آن در شرایط خصوصی پیمان مدیریت مشخص می‌شود.

5- روش دو عاملی ( روش طراحی و ساخت توأم) 

در این روش کارفرما یا صاحب کار نظر کلی خود را در مورد ایجاد یک طرح، تدوین و تعیین می نماید. به عنوان مثال احداث یک راه شوسه جهت اتصال دو شهر مشخص و یا احداث یک سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت مشخص. در این روش بر اساس مطالعاتی که قبلاً صورت گرفته است کلی‌ترین هدف از اجرای طرح،‌از طرف کارفرما اعلام می‌گردد.

سایر مراحل تحقق طرح، یعنی مطالعات توجیه فنی اقتصادی جهت انتخاب گزینه بهینه، مطالعات مرحله اول،‌ مطالعات مرحله دوم،‌ نقشه‌های تفصیلی، احداث موضوع طرح و آماده نمودن آن برای بهره‌برداری و تحویل به کارفرما تماماً بر عهده طرف قرارداد خواهد بود.

در اینجا این توضیح ضروری می‌باشد که کارفرما قبلا در قالب طرح جامع و یا مطالعات دیگر هدف از اجرای طرح را در راستای سیاست‌های کلان خود تعیین نموده است و الباقی مطالعات توجیه فنی و اقتصادی که توسط طرف قرارداد صورت خواهد پذیرفت برای انتخاب گزینه بهینه از نظر اقتصادی و فنی بین چند گزینه مختلف می‌باشد. برای مثال وقتی که بر روی رودخانه‌ای مشخص تصمیم بر احداث سدی با هدف معین ( مثلاً تولید مقدار معینی نیروی برق و یا آبیاری مساحتی مشخص ) گرفته شد، مراحل بعدی مطالعات شامل توجیه فنی اقتصادی برای انتخاب گزینه بهینه یعنی انتخاب دقیق مقطعی از رودخانه جهت استقرار سد، ارتفاع نهایی آن، نوع سد بین گزینه‌های سدهای خاکی، قوسی بتنی، وزنی بتنی،‌ پشت بنددار و ...  تا تهیه نقشه‌های تفصیلی اجرایی و احداث سد و سازه‌های جانبی آن که همگی برعهده طرف قرار داد خواهد بود.

در جهت تشکیل تیم‌کاری مرکب از واحد طراحی و واحد اجرا حالت های مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

الف) تشکیل کنسرسیوم

در این حالت اشتراک دو یا چند شرکت فعال در این زمینه به منظور دستیابی به توانایی لازم جهت انجام پروژه صورت می‌گیرد. این موضوع در مواقعی که هر یک از شرکت‌ها به تنهایی دارای تخصص‌ها و توانایی های مورد نیاز نمی‌باشند به وقوع می پیوندد.

جهت تبیین حوزة فعالیت و مسؤولیت هر یک از شرکت‌ها و نحوه تعاملات آنها با یکدیگر موافقت‌نامه‌ای مشتمل بر اصول زیر به امضاء همه شرکت‌ها می‌رسد.

- هدف : مهمترین عوامل و انگیزه‌ها از تشکیل کنسرسیوم تشریح می‌شود.

- تفکیک مسؤولیتها : شرح وظایف هر شرکت و مسؤولیت های آن در پروژه به صورت کامل شرح داده می‌شود و مدیریت کلان مجموعه توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد.

- میزان سرمایه‌گذاری و نحوه تقسیم سود و زیان: میزان مشارکت و سرمایه‌گذاری هر شرکت اعم از اعتبارات مالی،‌تجهیزات، ماشین آلات،‌نیروی انسانی متخصص و ماهر و ... به طور دقیق مشخص می‌شود و بر طبق آن چگونگی تقسیم سود و زیان و چگونگی نظارت بر روند انجام امور مالی تعیین می‌گردد.

- موارد خاص : مواردی از قبیل نحوه برخورد با شرکت‌هایی که در تامین منابع کوتاهی داشته باشند و یا مسؤولیتهای خود را به درستی انجام ندهند، همچنین نحوه اخراج و جایگزینی آنها تعیین می‌شود و سیستم منظم و مشخص جهت حل مشکلات احتمالی و اختلافات بین شرکت ها طراحی و اجرا می‌گردد.

ب) قرار داد با شرکت طراح

در این روش کارفرما برای انجام کلیه فعالیت‌های موضوع قرارداد طراحی و ساخت با شرکت طراح ( مشاور ) قرارداد منعقد می‌کند. در این حالت واحد اجرا به عنوان پیمانکار جزء به خدمت گرفته می‌شود.

 در این حالت طراح مسؤول کلیه فعالیت‌ها از طراحی تا اجرا است و کارفرما ارتباط مستقیمی با سازنده نخواهد داشت.

ج) قرار داد با شرکت سازنده

در این روش کارفرما برای عقد قرارداد به سراغ شرکت‌های مجری ( پیمانکار ) می‌رود. در این حالت نیز شرکت پیمانکار،‌ واحد طراحی را به خدمت می‌گیرد. مشاور می‌تواند در سود و زیان پروژه نیز شریک باشد که در این‌صورت انگیزه بیشتری برای انجام مناسب کار و نظارت بر پروژه دارد.

به دلیل توانایی های شرکت‌های پیمانکاری در مدیریت هزینه‌ها و برنامه‌ریزی و نیز توانایی‌های اعتباری و توانایی پذیرش ریسک‌های پروژه، این روش رایج ترین روش اجرای پروژه می‌باشد.

اولویت اقتصاد در حضور ضعف زیرساخت ها

اولویت‌های اقتصاد در حضور ضعف زیرساخت‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد -

دنی رادریک، اقتصاددان موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون، گفت‌وگویی دارد درباره اقتصادهایی که زیرساخت مناسبی ندارند و حاکمیت قوانین و اعمال قرارداد در آنها با ضعف روبه‌رو است.

وی اعتقاد دارد اگر تصمیم‌گیران اقتصادی بخواهند تمام توان خود را به اصلاح نقص‌های ساختاری اختصاص دهند و پس از آن تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشند، ممکن است زمان زیادی از دست برود و نهایتا کل اقتصاد متضرر شود. او برای توصیف این قبیل اقتصادها، از آنها با عنوان Second-best world یاد کرده و می‌گوید در چنین شرایطی بهتر است با فرض نقص زیرساخت‌ها سیاست‌ها را تنظیم کرده و پس از آن به‌دنبال اصلاح باشیم. 1

به اعتقاد رادریک زمانی که شما در سیستمی حاوی تعدادی نقص‌ بنیادی کار می‌کنید، انجام دادن یک کار درست دستیابی به نتیجه درست را تضمین نمی‌کند؛ بنابراین شاید گاه بهتر باشد که کار درست را انجام ندهید! رادریک برای مثال از دو موضوع مهم «خصوصی‌سازی» و «آزادسازی تجاری» یاد کرده و بیان می‌کند: اگر قوانین دقیق و ابزارهای مورد نیاز برای خصوصی‌سازی فراهم نباشد، خصوصی‌سازی به‌راحتی می‌تواند به وسیله‌ای برای اهدای رانت انحصاری تبدیل شود. به‌طور مشابه، آزادسازی تجاری اگرچه بسیار توصیه می‌شود، اما اگر در کشوری انجام گیرد که بازار سرمایه و بازار نیروی کار کارآمدی نداشته و ارزش واحد پول داخلی به‌طور مصنوعی بالا نگه داشته شده باشد، به‌راحتی می‌تواند موجب تضعیف صنایع داخلی شود. علاوه‌بر این رادریک به جهانی‌سازی مالی (Financial Globalization) اقتصادهای نوظهور در اواسط دهه 1990 میلادی اشاره کرده و به دفاع اقتصاددانان کلان از این اقدام انتقاد وارد می‌کند.

 به عقیده وی هنگامی که قوانین و دستورالعمل‌های مالی ضعیف باشند، ورود سرمایه‌های خارجی به داخل حتی می‌تواند اقتصاد را با خطر روبه‌رو کند. تجربه مذکور نشان داد که در حضور نقص ساختاری نظام مالی آن کشورها، هر چه دولت و بنگاه‌ها وام بیشتری را از خارج دریافت کردند، از مزایای کمتری برخوردار و با مشکلات مالی متعددتر و عمیق‌تری روبه‌رو شدند؛ بنابراین اگرچه جهانی‌سازی مالی امری پسندیده است، اما در آن مورد خاص نباید صورت می‌پذیرفت.

این اقتصاددان برای تکمیل ایده خود این‌گونه می‌گوید: فرض کنید شما در شرایطی قرار دارید که قوانین و مقررات حاوی مشکلات زیادی است و این را هم می‌دانید که در کوتاه‌مدت نمی‌توانید برای اصلاح آنها اقدامی انجام دهید. اگر قبول کرده باشید که در این شرایط نباید انتظار داشت که استراتژی‌های بهینه اولیه (First-best) بهترین نتیجه را داشته باشند، دو راه پیش‌روی شما است: اول اینکه تلاش کنید قوانین را اصلاح کرده و سپس آن استراتژی‌ها را به اجرا درآوردید، یا اینکه با مفروض دانستن کاستی‌های موجود سیاست متناسب دیگری (Second-best) را برگزینید. تجربه نشان داده است که راه دوم کارآیی بیشتری خواهد داشت. رادریک در انتها از چین به عنوان بهترین نمونه در اجرای استراتژی‌های Second-best یاد می‌کند.

1- اصطلاح Second-best به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن‌ برخی شرایط لازم برای اجرای بهترین گزینه، برقرار نباشد. برای مثال فرض کنید برای رسیدن از نقطه A به نقطه B نزدیک‌ترین مسیر عبور از خیابان d باشد. در این صورت خیابان d برای رفت و آمد بین این دو نقطه یک گزینه First-best است. اما اگر آسفالت این خیابان خراب باشد، شما در وضعیت Second-best قرار دارید و دیگر نمی‌توانید از این مسیر به‌راحتی عبور کنید.

ناظرین و مشاورین املاک

مقایسه حق الزحمه ناظرین و مشاورین املاک
ساختمانی 1400متر مربع و در 7طبقه (با50متر مربع تجاری و 850 متر مربع مسکونی -اداری) والباقی بصورت مشاعات احداث کردیده است.
جهت نظارت این کار که بصورت تک رشته ای ناظر معرفی می گردد. با تعرفه سال1394مبلغ 996’859’113ریال بدون احتساب مالیات انهم در چند قسط که مسئولیت سازه؛معماری و برق و تاسیسات برعهده یک نفراست؛ بمدت یک عمر متقبل می شود. درحالیکه مشاورین املاک با مسئولیت بمراتب کمتر از ناظر(چنانچه قیمت واحد مسکونی-اداری را متر مربعی 60 میلیون تومان و تجاری 30میلیون تومان در نظر بگیریم طبق تعرفه 000’000’336ریال بدست می اورد )کمی تعقل و تامل لازم است.

 درضمن مشاورین املاک سقف سهمیه ای ندارند.

مزایای FRP

مهمترین مزایای روش مقاوم سازی با FRP به سایر روشهای مقاوم سازی به شرح زیر هستند:


1-مقاوم سازی با FRP بسیار سریعتر از بیشتر روشهای مقاوم سازی می باشد.

2-مقاوم سازی با FRP نیاز به تخریب بخشهایی از سازه در مقایسه با سایر روشهای مقاوم سازی ندارد.

3-پس از اجرای مقاوم سازی با FRP ، نیاز به بازسازی بخشهایی از سازه در مقایسه با سایر روشهای مقاوم سازی ندارد.

4-مقاوم سازی با FRP در بیشتر موارد ارزانتر از سایر روشهای مقاوم سازی است.

5-مقاوم سازی با FRP به مرور زمان دچار خوردگی نمی شود. ( در مقایسه با بعضی روشهای مقاومسازی سنتی مانند ژاکت فولادی)

6-مقاوم سازی با FRP در مجاورت مصالح ساختمانی (مانند گچ و خاک) دچار خوردگی نمی شود ( در مقایسه با برخی روش های مقاومسازی سنتی مانند ژاکت فولادی ) .

7-مقاوم سازی با FRP مبتنی بر فن آوری های نوین است ( در مقایسه با سایر روش های مقاومسازی سنتی ) و بنابراین روش های مقاوم سازی باFRP هرروز در حال تکامل و پیشرفت می باشد .

8-مقاومسازی با FRP دارای کد ها و آیین نامه های خاص برای مقاومسازی با FRP میباشد در حالیکه بیشتر روش های مقاوم سازی سنتی مبتنی آیین نامه های عمومی هستند ( مانند مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی و مقاومسازی به روش ژاکت فولادی ).

9-برای کنترل کیفیت مقاوم سازی با FRP روشهای مشخصی مانند تست Pull Off وجود دارد که برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم مقاوم سازی با FRP باید پس از اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP انجام شود.

10-اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP نیاز به تجهیزات خاصی در مقایسه با سایر روشهای مقاوم سازی ندارد.

11-اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP نیاز به افراد با مهارت های متعدد در مقایسه با سایر روشهای مقاوم سازی ندارد.


13-اجرای عملیات مقاومسازی با FRP نیاز به عملیات خاصی بعنوان زیرسازی در مقایسه با سایر روشهای مقاوم سازی دارد. این عملیات قبل از اجرای عملیات مقاوم سازی با FRP باید اجرا شود.

کلاه ایمنی

نکاتی جالب در خصوص کلاه ایمنی :
معمولا تعریف رنگها درون کارگاهی وسازمانیست و یا الزام کارفرماست و در دستورالعمل تجهیزات حفاظت فردی شهرداری تهران به صورت پیشنهادی چنین آمده است:
۱_مهندس سفید
 ۲_تکنسین قرمز
 ۳_کارگر زرد
 ۴_ مهمان سبز
ص_۹ دستورالعمل مذکور
در دسته بندی دیگری آمده است:
۱_ ایمنی زرد
 ۲_آتش نشانی قرمز
 ۳_ بهره برداری سفید
 ۴_ تعمیرات آبی
۵. خدمات فنی سبز
 ۶_ واحدهای غیرفنی وتفراد میهمان نارنجی
 ۷_ پیمانکاران خاکستری

بهتر است در سایتهای بزرگ راهنمای رنگ کلاه ها در ورودی سایت نصب شود.ضمنآ گرید و رده افراد در سایت با تعداد خط های مشخص مثلا ۱ تا ۳ خط نظیر درجات ارتشی مشخص شود.
لازم است بدانید:

اخیرأ به اشتباه استفاده از کلاه های BUMP CAP ( که مشابه کلاه های معمولی ولی با یک کاسه پلاستیکی در داخل آن میباشد.) در کارگاههای ساختمانی مرسوم شده ولی این کلاه ها فقط محافظ پوسته سر در مقابل پارگی حاصل ار برخورد با اجسام نوک تیز بکار میرود.اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که از این نوع کلاه ها نمیتوان به عنوان جایگزینی برای کلاه های ایمنی استفاده نمود،زیرا آنها نمیتواننداز سر در مقابل ضربات با نیروی شدید و یا نفوذ اجسام نوک تیز محافظت نمایند.
کلاه ایمنی دارای استانداردهای ضربه و نفوذ پذیری است و باید دارای تآییدیه مرکز تحقیقات وزارت کار باشد.

درصورت بروز حادثه کلاه های مذکور وجاهت قانونی نداشته و کارفرما مقصر میشود.
 نص صریح قانون ملاک قضاوت میباشد، نه سلیقه یا نظر شخصی.

کنترل چشمی آیتم های ساختمانی


کنترل چشمی آیتم های ساختمانی

*کیفیت آجر گری:
نباید شوره یا سفیدک زده باشد.
شکل هندسی کاملی داشته باشد.
در برخورد دو آجر به هم صدای خام بودن آجر شنیده نشود بلکه اصطلاحاً صدای زنگ داشته باشد نه صدای مرگ.
بلوک ها هم نباید شوره داشته باشد.
*کیفیت مصالح بلوک سیمانی به چه صورت کنترل می شود؟
 اگر از یک متری از بالا اون رو بندازند اگر شکست و خراب شد که کیفیت نامناسب هست در غیر این صورت کیفیت مرغوب هست.
*روش های تشخیص چشمی کیفیت (از لحاظ دانسیته و وجود مواد کندسوز کننده) بلوکهای پلی استایرن (جهت اجرا در سقف های تیرچه بلوک) چیست؟
 بلوک پلی استایرن کندسوز دیر می سوزد و اگر شعله ای به آن نزدیک شود و شروع به سوختن کند، نباید اشکی داشته باشد. اگر اشک داشت، کندسوز و استاندارد نیست.
-معیار های ظاهری تشخیص بتن تیرچه خوب:
- این بتن ضخامت کمی دارد و هیچگونه ترکی بر روی آن نباید باشد. (دلیل وجود ترک می تونه کم بودن آب، کم بودن سیمان بتن و یا مراقبت غیر اصولی باشد)
- ظاهر بتن هرگز نباید تخلخل داشته باشد. (یعنی سوراخ های هوا)
- میلگرد های طولی کف تیرچه باید سرتاسری داخل بتن غرق باشند.
- سطح بتن تیرچه نباید خیلی مسطح باشد و باید دانه های سنگی دیده شوند. (در غیر این صورت بیانگر وجود آب اضافی و سیمان کم و مصالح سنگی کم، نامرغوب و همراه با خاک است)
*معیارهای چشمی برای کنترل کیفیت قالب های فلزی وارد شده به کارگاه چیست تا بتوان در سازهای بتنی از تبعات استفاده از قالبهای فرسوده مثل ایجاد ناشاقولی، پیچیدگی و .... ( علی الخصوص ستون های بتنی) جلوگیری کرد.
درمورد قالب ها شما هر چیزی که از سازه بتنی خود توقع دارید باید در قالب ببینید:
- مثلاً شاغولی سازه بتنی، ( بصورت چشمی و بدون ابزار: باید وقتی قالب های بدنه روی هم دپو شده اند آنها را چک کنید که دقیقاً مرتب و صاف تمامی لبه های قالبها روی قالب بعدی نشسته باشد، این بیانگر عدم پیچش و ناشاغولی هست).
- برای کنترل موج قالب بهترین راه استفاده از شمشه هست. (شما یه قالب رو می خوابونید و روی بدنش شمشه کاملاً صاف می زارید، وقتی از پهلو نگاه می کنید هیچگونه فاصله ای بین قالب و شمشه نباید باشد)

*روشهای چشمی کنترل ملات ماسه سیمان ساخته شده در کارگاه از لحاظ کفایت میزان سیمان مصرفی در آن چیست؟
 خوب یه چیزی که کاملاً مشخص هست هرچه ملات تیره تر باشه میزان سیمانش بیشتر هست.
اگر ملات تازه هست اگر با کمچه مخلوط کنی هرچه حالت خمیری بیشتری دشته باشه و تیره باشه سیمانش زیاد هست ولی اگر خالت خمیری داشته باشه اما تیره نباشه یعنی ماسه شما خاک رس زیادی داره.
*تفاوت کاشی با سرامیک چیست و با فرض ابعاد و طرح یکسان، کاشی از سرامیک چگونه تمیز داده می شود؟ همچنین با چه معیار هایی می توان به کیفیت کاشی (و یا سرامیک) پی برد و مثلا تشخیص داد که این سرامیک درجه یک است و اون سرامیک درجه 2 یا درجه 3 ؟
 کاشی خاک رس پخته شده با یه لعاب شیشه هست که مقاومت فشاری بسیار کمی دارد و در برابر فرسایش بسیار ضعیف می باشد و به همین دلیل ابعاد آن کوچک می باشد.
اما سرامیک نوعی سنگ مصنوعی هست که بسیار مقاوم تر، مرغوبتر و کاربردش برای تمامی سطوح هست. بیشترین ابعادشم: 60*60 - 80*80 - 1.0*1.0.
- معیار های تشخیصی کاشی و سرامیک مرغوب: تو یه بسته که بازش می کنی و می چینی کنار هم تمامی گلها باید دقیق و مرتب کناره هم قرار گیرند.
- لبه کاشی و سرامیک باید کاملاً گونیا باشه، تاب نداشته باشه، پیچ نداشته باشه.
- کاشی به هیچ عنوان نباید شوره زده باشه.
- سطح شون اصلاً نباید کدرتر از طرح باشه.
وقتی دو تا کاشی یا سرامیک رو به هم می چسبانید، نباید فاصله ای بین دو سرامیک وجود داشته باشد (احتمال وقوع این پدیده در کاشی و سرامیک های نازک تر بیشتر است)

آسانسور

دلیل علمی نصب آینه در آسانسور چیست؟
جواب: یکی از دلایل نصب آئینه بر دیوار روبروی کابین آسانسور، هشداری است به مسافر آسانسور، که قبل از اینکه قدم به داخل کابین آسانسور بگذارد، خود را در آئینه دیده و مطمئن شود که کابین آسانسور در آن طبقه وجود دارد. چون بعضی از تعمیر کاران یا سرویسکاران آسانسور برای پاره ای از تست ها یا رفع ایراد نقص آسانسور مبادرت به غیر فعال کردن سیستم ایمنی کنتاکت های مسیر درب آسانسور می نمایند. (در مسیر کنتاکت های ایمنی پل قرار می دهند) در چنین شرایطی اگر فراموش کند این پل را بعد از پایان کار بردارد، سیستم ایمنی مدار درب آسانسور غیر فعال می ماند و در این شرایط اگر درب آسانسوری در طبقات باز باشد، به دلیل قطع سیستم حفاظتی، آسانسور حرکت می کند. (در صورتیکه پس از رفع عیب آسانسور، باقی ماندن پل در مدار ایمنی دربها کاری بسیار خطرناک و غیر اصولی می باشد.) پس برای جلوگیری از سقوط ناخواسته به داخل چاه آسانسور، تا زمانیکه مطمئن از حضور کابین در طبقه نیستید، هرگز قدم به سمت داخل کابین پیش نگذارید.ژاپنی ها برای هشدار و توجه کاربران آسانسور، در طراحی داخل کابین، و در کف کابین آسانسور با نقاشی، شکل چاه آسانسور را در کف ترسیم کرده اند، و انسان ناخواسته، حتی با اطمینان از حضور کابین با دیدن نمای چاه آسانسور با ترس و دلهره و با احتیاط قدم پیش می گذارد. کف کابین آسانسور با طراحی چاه آسانسور، از ورود ناگهانی به داخل کابین جلوگیری میکند